;

Novinky

Kazuistika: Použití ß-blokátoru a ACE inhibitoru spolu s AIT – kdy ano a kdy ne?

17. 11. 2021 | Kazuistiky
Komerční sdělení

Při léčbě alergenovou imunoterapií (AIT) a zároveň beta-blokátory pacientům sice anafylaktická reakce nehrozí častěji než při samotné AIT, ale průběh anafylaxe je závažnější a často nereaguje na léčbu. Kdy má být léčba AIT ukončena, pokud vůbec? Univerzální návod neexistuje.

 

Kazuistika

75letá pacientka užívala alergenovou imunoterapii (AIT) pro celoroční alergické obtíže a astma. Účinek byl výborný. Po 3 a 5 letech zkoušela AIT přerušit, příznaky alergie se však vrátily a významně zhoršovaly kvalitu jejího života, a proto se k AIT vždy vrátila. Při kontrole u alergologa však uvedla, že již 9 měsíců užívá pro hypertenzi beta-blokátor a ACE inhibitor. Je pokračování v AIT za této situace bezpečné? Má antihypertenzní medikaci 1–3 dny před podáním AIT vysazovat? Nebo má AIT ukončit?

 

Názor odborníka

Rozhodnutí není jednoduché. Během AIT se alergická reakce až anafylaxe vždy může vyskytnout. Nejvyšší riziko je v počátku léčby, ale může se objevit i během léčby udržovací.

V rámci terapie beta-blokátory sice není anafylaxe častější, avšak její průběh je závažnější a často je refrakterní na léčbu.

Beta-blokátory mohou maskovat kardiální příznaky anafylaxe a snižují efekt epinefrinu. Podávání beta-blokátoru nebo ACE inhibitorů však u pacientů s kardiovaskulárním onemocněním snižuje jejich mortalitu a prodlužuje délku života. Při plánování AIT musí být vždy zvážen přínos a rizika AIT a případného vysazení antihypertenzní medikace. Pacientovi musí být rizika pečlivě vysvětlena, rozhodnutí je individuální.

ACE inhibitory průběh anafylaxe zhoršují tím, že blokují endogenní kompenzační reakce (zvýšenou sekreci angiotenzin konvertujících enzymů) a brání degradaci kininů, které se během anafylaxe tvoří. Riziko závažnějšího průběhu anafylaxe při užívání ACE inhibitorů bylo prokázáno při AIT hmyzími jedy, o ostatních AIT však takové údaje nemáme.  

 

Naše 75letá pacientka má 4 rizikové faktory pro zhoršený průběh eventuální anafylaktické reakce:

  1. věk,
  2. kardiovaskulární onemocnění,
  3. užívání beta-blokátoru,
  4. užívání ACE inhibitoru.

 

Závěr

Tyto 4 faktory u ní významně zvyšují riziko závažného průběhu anafylaxe a nedostatečné odpovědi na léčbu. Odpověď na úvodní otázku není černobílá, rizika a přínos musí být s pacientkou pečlivě probrány. Podle zkušeností autorů by však doporučili AIT za této situace ukončit.

 

(van)

 

Zdroj: Demain G. J. FAAAI. B-blocker and ACE inhibitor use with allergy immunotherapy. American Academy of Allergy Asthma and Immunology. 12. 9. 2021. Dostupné na https://www.aaaai.org/allergist-resources/ask-the-expert/answers/old-ask-the-experts/ace.

 

Foto: Pixabay.com

Další novinky

Vyhledávání

Kvíz měsíce

Pátek 21.01.2022

AIT jako velká naděje pro lidi s alergií na kočku: jaké jsou možnosti?

reklama

Kalendář

Po
Út
St
Čt
So
Ne